KARIN OLESEN

PERSONAGER

 

 

 

Fra den 13. august til den 2. oktober 2005 er det med stor fornøjelse at Randers Kunstmuseum inviterer indenfor i den folkekære kunstner Karin Olesens fascinerende og farverige univers.


Fritos. 60x70 cm. 2005. Akryl på lærred

  Udstillingen på Randers Kunstmuseum er en milepæl i Karin Olesens kunstneriske virke: Dels er det kunstnerens første separate museumsudstilling af betydeligt omfang, dels introducerer udstillingen det mangeårige arbejde med ”personager” - fugle, figurer og finurlige væsener fortolket i forskellige materialer og i så forskellige medier som objekter, malerier, collager og grafik. På udstillingen vises værker fra perioden 1995-2005.

I en særlig udstillingssektion er der opbygget et chill-out rum, hvor Karin Olesen flotte mobiler kendt fra bl.a. Charlottenborg kan opleves i samspil med det nye danske møbelfirma Gode Vibrationers flotte stole af mærket Barbarella.  

Karin Olesen er oprindelig uddannet indenfor brugskunsten, hvad der fremgår af hendes forunderlige evne for dekorativ formgivning. Bag den smukke overflade er der dog andet og mere på spil end rent dekorative hensyn.  

Kunsthistorisk arbejder Karin Olesen ud fra flere traditioner. Kunstnerens tidlige spontant fabulerende værker, modifikationer og brug af fundne objekter genkalder de formelle eksperimenter og de formmæssige vokabular hos COBRA-kunstnere som Carl-Henning Pedersen, Henry Heerup og Asger Jorn. Uafladeligt eksperimenterer Karin Olesen med nye materialekombinationer og krydsende arbejdsteknikker, men som oftest med personagerne i centrum.  Her igennem når Olesen nye kunstneriske udtryksmuligheder.

Karin Olesens værket er ofte karakteriseret ved et humoristisk element, der røber inspiration fra Sven Dalsgaard. Også Dalsgaards interesse for det sakrale og mere eksistentielt betonede problematikker fremtræder hos Karin Olesen. De religiøse temaer og den psykologiske spændvidde i skildringen af personagerne vidner om et dybdegående blik på forholdet mellem mennesker og mellem den materielle og den åndelige verden. Helt forunderlig er hendes evne til at hente det kasserede tilbage og give det ny udsagnskraft. I denne egenskab priser Ib Michael hende som en ”Totem-mager. Besværger af tingenes liv. Medicinkvinde”. (Ib Michael: Lille collage til Karin Olesen, 1994) 

I forbindelse med udstillingen byder Randers Kunstmuseums på flere særarrangementer, herunder et foredrag ved Ib Michael den 18. august samt to børneworkshops under Randers Ugen ledet af Karin Olesen: BABYKALLIGRAFI og EVENTYRCOLLAGER (se pressemeddelelse). I forbindelse med udstillingen udgives kunstnerbogen Karin Olesen.

 For øvrige oplysninger og supplerende pressebilleder kontakt museumsinspektør

Lise Jeppesen, 86 42 29 22 / lj@randerskunstmuseum.dk

 

 

 

 

 

 

Panorama fra Karin Olesens første udstillingsafsnit

 

 


Nilko. 130x140 cm. 2005. Akryl på lærred

 

 

Panorama fra Karin Oesens andet udstillingsafsnit

 

 

Popular Mecanics 130x140 cm. 2005 Akryl på lærred

 

 

 

Panorama fra Karin Olesens tredje udstillingsafsnit

 

 

Bonbonniers, modifikation. 82x112 cm. 2005 Akryl på lærred

 

 

Oiseau ou parasol. 90x110 cm. 2000 Akryl på lærred

 

 

Vinyl don Juan, 1993. Stol med vandhane

Tilhører Randers Kunstmuseum

 

 

Under første del af udstillingen havde Karin Olesen besøg af børn
der lavede Babykalligrafi og Eventyrcollage

 

Ved udstillingsåbningen byder museumsleder Finn Terman Frederiksen
Karin Olesen velkommen

 Ønsker De flere informationer om Karin Olesen se www.karinolesen.dk